De kracht van het overtuigen  I Rechtsbundel masterclasses
Negatieve referentie
Een negatieve referentie? Sorry, geen baan…
24 september 2018

De kracht van het overtuigen 

Overtuigen

De kracht van het overtuigen 

Op donderdag 20 september 2018 waren leden van Rechtsbundel aanwezig tijdens een druk bezochte masterclass van MKB Eindhoven. Tijdens deze masterclass, die plaatsvond in het techniekHuys in Veldhoven, stond de ‘kracht van het overtuigen’ centraal. Bas Wouters sprak met veel verve over dit onderwerp en kon op veel enthousiasme van het publiek rekenen. Een geslaagd event!

6 beïnvloedingsstrategieën
Tijdens de masterclass stond de leer van de bekende Amerikaanse hoogleraar psychologie en auteur Robert Cialdini centraal. Op het gebied van invloeden en overtuigen is Cialdini een autoriteit. Hij verwierf wereldfaam met zijn bestseller boek ‘invloed’. In zijn boek beschrijft hij 6 beïnvloedingsstrategieën: 1) wederkerigheid, 2) schaarste, 3) autoriteit, 4) consistentie, 5) consensus en 6) sympathie.

Hoe werkt het?
Het principe Wederkerigheid houdt in dat wanneer je iets weggeeft aan een persoon, je sneller iets van deze persoon terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan de werking van relatiegeschenken.

Bij Schaarste kun je denken aan de situatie waarbij men doorgaans sneller geneigd zal zijn om iets exclusiefs te kopen. Veel winkelketens bijvoorbeeld maken effectief gebruik van deze techniek, door bewust schaarste te creëren.

Autoriteit betekent dat je sneller iets zal aannemen van een persoon met een bepaalde status of expertise. Denk hierbij ook aan het gebruik van keurmerken, om de indruk te wekken dat een dienst of product goed is.

Consistentie oftewel commitment houdt in dat wanneer iemand de eerste stap heeft gezet, hij sneller geneigd zal zijn om ook de volgende stap te nemen. Als bijvoorbeeld iemand meermaals ‘ja’ antwoordt op een vraag, dan is de kans groot dat hij vervolgens niet meer terugkrabbelt wanneer hem iets wordt aangeboden.

In geval van Consensus oftewel sociale bewijskracht gaat men uit van het principe dat wanneer één schaap over de dam is, er meer zullen volgen. Denk bijvoorbeeld aan de reclame voor films, waarbij vaak wordt verwezen naar de duizenden mensen die de film al hebben gezien. Deze film moet dan wel goed zijn, is de redenering.

Sympathie houdt tot slot in dat wanneer je iemand graag mag, je sneller geneigd zal zijn om iets van deze persoon te kopen. Je beste beentje voorzetten dus en aardig uit de hoek komen.

Een masterclass bijwonen?
Wil je een keer kosteloos een masterclass bijwonen? Neem in dat geval contact met ons op. We sturen je dan een uitnodiging.

Bron: MKB Eindhoven en Managementgoeroes.nl

Een masterclass bijwonen?

0
Connecting
Even geduld ajb...
Vraag over onze diensten?

Momenteel is er geen medewerker beschikbaar.

Je kunt een bericht achterlaten.

Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur.

Je naam
Je e-mailadres
Je vraag
Vraag over onze diensten?

Hoi, waarmee kunnen wij je helpen?

* Naam
Vraag
Vraag over onze diensten?
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?